søndag 2. juni 2013

HELLE TJABERG

 
Vi jobber for å gi publikummere opplevelser fra lanseringsscenen. Vi vil at du skal være sosial, bli kjent med nye mennesker og nyte det som skjer. Messen skal også ha en faglig tyngde med et godt og grundig blikk på DESIGN. Vi ønsker debatter og å invitere ulike personer i sofaen for en uformell prat.
 
Messen er i trygge hender når selveste Helle Tjaberg, Norges trend ekspert, skal lede det hele.  
Helle skal nemlig være konferansier i hallen for design og interiør, som bl.a innebærer at hun leder alle messens sofaprater og tar pulsen på det meste som skjer i hallen denne helgen.
Jeg fikk gleden av å "dilte" etter henne nå nylig i Milano - hvor DESIGN virkelig stod på dagsorden. Da skjønte jeg mer enn noen gang at denne dama kan faget sitt til punkt og prikke.
Jeg har tatt en ekstra prat med henne nå, for at du skal bli bedre kjent:
 
 
 

* Hva er din faglige bakgrunn og hva jobber du med nå?
 
Jeg har studert økonomi i Skottland og har også utdannelse som tekstforfatter fra Westerdals, men endte av en eller annen grunn opp i magasinbransjen i stedet for reklamebransjen! I 1994 begynte jeg å jobbe i interiørmagasinet Maison, der var jeg frem til 1998 da jeg ble redaktør for Magasinet REIS, og i 2001 ble jeg redaksjonssjef i ELLE Interiør, nå ELLE Decoration. i 2005 ble jeg redaktør. Det betyr nesten 20 år med interiør-, design- og livsstilsjournalistikk! Den spennende utviklingen som skjer rundt digitale og sosiale medier lokket meg ut av komfortsonen i fjor, jeg sa opp jobben for å etablere bloggen og firmaet Eget Rom, og jobber nå som skribent, rådgiver, trendekspert og mentor - utrolig spennende! Nye måter å jobbe på gjør det mulig å tenke helt nytt rundt arbeidsplassen vår, og det er en utrolig mengde spennende mennesker der ute som nå jobber på samme måte. Jeg opplever at alle løfter hverandre og heier på hverandre, det synes jeg er veldig flott!

 

*Du blir sett på som en av Norges fremste trendeksperter. Hva tenker du om trend?
 
Jeg er veldig nysgjerrig som person, og jeg tror kanskje det er derfor jeg synes det er så gøy å jobbe med - og snuse frem - trender. Trender handler om hvordan vi lever nå, men ikke minst hvordan vi vil leve i fremtiden - og man må holde øye med alt som skjer for å få en forståelse av hvordan det vil bli. Jeg er mer enn gjennomsnittet både politisk, kulturelt og estetisk interessert, det tror jeg har mye å si for å kunne oppdage og tolke strømninger i tiden. Jeg deler opp trender i såkalte makrotrender og motetrender, makrotrendene handler om de store tingene, de som langsomt bygger seg frem og endrer hverdagen vår, f eks at vi nå lever i en stadig mer digitalisert verden, vi har et høyt utdanningsnivå som gjør at vi krever mer, vi er opptatt av hvordan verden vil bli etter oss, samtidig som vi er svært opptatt av selvrealisering. Motetrendene er de mer kortsiktige trendene, som preger hvordan vi ønsker å ha det hjemme, f eks det at vi nå vil ha mer farger inn i hjemmene våre, vi er forelsket i marmor, messing og rosa, pluss at vi ser økt interesse for nye måter å bringe grønne planter og botanikk inn i omgivelsene våre. Bare for å nevne noen eksempler. Trender skal være gøy, og jeg håper at folk vil glede seg over dem, men ikke bli en slave av dem - for hvis du ikke liker marmor, skal du ikke føle at du MÅ ha det inn i hjemmet ditt for å være tidsriktig. Akkurat som i motebildet er det viktig å ha en sterk basisgarderobe i bunn, og så kan man heller leke seg med morsomme detaljer og accessoirer. Det personlige i interiøret er aller viktigst for meg, jeg blir glad når jeg kommer hjem til folk og opplever at interiøret er veldig "dem"!

Det som er både en fordel - og kanskje av og til - en ulempe med denne jobben, er at jeg ser så mye vakkert og inspirerende at jeg blir litt delt, jeg ser skjønnhet i så mange ting, og har ikke en forkjærlighet for én spesiell stil, jeg liker å blande gammelt og nytt, arvet og kjøpt - og dekker nok mye av design- og interiørbehovet mitt gjennom jobben, jeg kjøper ikke ekstremt mye nytt til hjemmet mitt!

 

*Under høstens messe skal du bl.a lede en rekke sofaprater hvor spennende personer skal snakkes med. Har du noen trendtema/tema for design du gjerne ønsker debatt om?
 
Jeg håper at jeg vil få mulighet til å snakke med mange fine folk, og ikke minst snakke om mange spennende ting. Noe av det jeg kunne tenke meg å være innom er jo det personlige i interiøret - hvordan man skal bygge selvtillit nok til å skape det perfekte uperfekte hjem. Jeg håper jeg får anledning til å snakke om det jeg kaller demokratiseringen av design , det å gå fra å style ting til å designe og produsere ting selv, som f eks Annaleena fra Annaleenas Hem har gjort. Farger i interiøret, botanisk mangfold, vår digitale hverdag, stylingtips … det er mange emner man kan ønske seg. Jeg snakker ikke minst gjerne med unge norske designtalenter, for å høre hvordan de jobber. Det skjer så utrolig mye spennende innen norsk design for tiden, og det er definitivt verdt å snakke om!



*Hva tenker du om messen i Bergen? Hva ser du mest frem til?

Jeg har hørt utrolig mange positive ting om messen i Bergen, og jeg gleder meg virkelig til å være en del av den. Gleder meg aller mest til å møte mange spennende mennesker og snakke med dem, både besøkende og utstillere. Messen har et spennende program, så jeg håper så mange som mulig kommer og deltar! 

*Messen vår bugner av estetiske loungesoner og gode smaker. Hva er din favorittmat og drikke?
 
Jeg er veldig opptatt av naturlige råvarer, gode smaker og tilhørende drikke. Sushi er en favoritt på  fiskesiden, men jeg er også glad i god, kortreist mat - og liker ganske real og enkelt fremstilt mat. Min sitronkylling med potetmos og en grønn salat er favorittmaten på en søndag, og da liker jeg at kyllingen er økologisk og har hatt et godt liv før den ender på mitt middagsbord. Jeg synes det er viktig å tenke på hvor maten vår kommer fra og hva den inneholder, men mat skal også være gøy. Jeg er stor fan av Nigella Lawsons tilnærming til mat … Av drikke er det gode viner - røde, hvite og rosa - som gjelder, og musserende eller champagne både til hverdag og fest. Og vann. Vin eller vann. Det er det som passer til mat for meg!
 
Dette ser jeg frem til Helle - velkommen til Bergen!
 
 


 

Ingen kommentarer: