mandag 26. oktober 2015

VILDE



 
MAKE UP & FASHION SENTRALT FOR ÅRETS MESSE

Her viser bildet som representerte årets ullfabrikk - grå/grønne duse fargetoner stod sentralt.
 
De fleste som har fulgt messearbeidet har sikkert lagt merke til årets tema som var "Håndverk".
Vi ønsket å relansere tradisjoner, men i moderne rammer. For messen var det viktig å skape en arena hvor vi kunne påvirke og engasjere unge som eldre. Å bringe håndverk inn i fremtiden krever et nåtidsfokus. Vi hadde tidlig i designfasen en tydelig mening om at messehallen skulle inneholde en spennende dynamikk, nemlig kontrasten mellom det gamle og nye. Å spille på fashion og make up ble et svært viktig element. Vi var så heldige å bli kjent med Vilde - en strålende dyktige ungdom som visste nøyaktig hva vi var ute etter. Bli bedre kjent med henne her:

Hvem er du?

Jeg er Vilde H. Krüger, 21 år fra Bergen. Jeg har vært lidenskapelig interessert i og holdt på med sminke i over fem år. Det er ikke først og fremst tanken om å bli vakrest mulig som inspirerer meg til å jobbe med makeup, men de artistiske mulighetene som ligger i å skape et uttrykk.

For ett år siden bestemte jeg meg for å satse på å bli makeup-artist, til tross for bekymringer jeg hadde/fortsatt har i forhold til jobbmuligheter og økonomi. (Hvem har ikke det som ungdom i 2015?...) I utgangspunktet skulle jeg bli ingeniør. Psykolog og lege var jeg også innom. Etter litt fornuftig tenking har jeg konkludert med at jeg vil være lykkeligst mulig i jobben jeg skal ha de neste 30-40 årene, uavhengig av det økonomiske aspektet. Jeg mener man er rikest når man er lykkelig, og jeg vil være lykkelig om jeg kan leve som makeup-artist.

Jeg begynte å blogge så smått sommeren 2014 og fikk et halvt år etter mitt eget domene, www.VHKmakeup.com, i samarbeid med bloggportalen United Influencers i tillegg til en instagramkonto (@VHKmakeup). På bloggen legger jeg først og fremst ut en haug med bilder av ulike sminke-looks, men også tutorials og tips inni mellom. 

Hva tenker du om fashion og make up?

Fashion. Det er et ord som omfatter flere tilhørende undergrupper. Klesmote og interiør-trender har jeg aldri satt meg så veldig inn i, selv om jeg kan synes det kan være en stor kilde til inspirasjon.

Sminkemoter derimot har jeg litt mer peiling på. Med det sagt er jeg egentlig ikke så veldig opptatt av fashion på den måten at man er nødt å følge visse trender og stiler for å være "kul", men jeg kan bli inspirert av sider ved det til å komme opp med min egen, unike stil. Jeg er sterkt motstander av do’s and don’ts, spesielt når det kommer til sminke. Det som er så fantastisk med makeup er nettopp det at man kan gjøre akkurat som man vil. Selvfølgelig er det visse retningslinjer man til en viss grad bør følge, men i det store og det hele finnes det ingen grenser.

Til messen har du fått i oppdrag å lage tre hovedansikter med moderne make up, dette for å skape en spennende kontrast til gamle naust og tradisjoner. Hva tenker du om oppgaven?

Det er først og fremst veldig kjekt å ha fått være en del av et så kreativt og inspirerende arrangement. Jeg ble utrolig glad for å bli spurt om å lage bildene og ikke minst takknemlig for tilliten og engasjementet dere har for meg og det jeg gjør. Å bruke mine bilder som en moderne kontrast til tradisjonelt design er et nytenkende og kult konsept, og resultatet ble over all forventning. Å se tre store bilder av mitt ansikt på 1.6*2 meter var helt surrealistisk, men også en rørende bekreftelse på at jeg er på riktig vei karrieremessig. Jeg synes det var en veldig kjekk oppgave og kunne godt tenke meg å gjøre noe lignende igjen.
 
 
Bildet representerer årets vevlab. Det dyp blå var en viktig fargetouch her.
 

Bildet representerer årets trestudio - og selvsagt med touch av Cognac!

All foto og makeup er signert Vilde selv.

Takk for god jobb Vilde. Vi ønsker deg lykke til videre med den spennende karrieren din.