Foto: Birgit Fauske
De fleste som besøkte messen i fjor husker sikkert den fargerike og stilfulle Dagny Thurmann-Hoelseth! Hun ledet både sofaprater og paneldebatter, ikke minst var hun som kreativ leder av Fargerike Norge, en stor inspiratør på Fargerikes egen stand. I år stiller hun som leder for messens TRENDSONER, nytt av året vell og merke! La oss ta en prat med henne:
*Du var på messen i fjor – hvilke
betydning tror du messen har for bransjen?
Messen i Bergen er utrolig
spennende, og samler folk fra hele bransjen, både formgivere, bloggere, presse,
og ikke minst, spennende norske merker. Jeg gleder meg til å se utviklingen av
denne messen i årene fremover, og har veldig høye forventninger.
*Som kreativ leder i Fargerike Norge har du
helt klart et tydelig forhold til farger, men hvilke forhold har du til design?
Jeg er veldig opptatt av
norsk formgivning. Jeg føler det er utrolig mye som skjer, og at de sterkeste
navnene er i ferd med å frigjøre oss fra det litt klamme, danske grepet som har
vært en tydelig inspirasjonskilde i mange år. Jeg synes vi nå, med Andreas
Engesvik, Lars Beller Fjetland,
Kristine Five Melvær, Vibeke
Skar, Magnus Pettersen og Hunting&Narud begynner å få en klar identitet som
bærer preg av spennende fargebruk kombinert med sterk formgivning. Følger spent
med og heier veldig på oss! Som flere i bransjen i utlandet sier, nå ser alle
mot Norge.
*Er design og trender en og samme ting?
Formgivning og trender
går nok litt hånd i hånd, samtidig er det en del formgitte produkter som blir
tidløse. Trender kan være både kortbølgede og langbølgede, og noen formgivere
kan være med på å definere en epoke. En kortbølget trend, er en trend som kan
vare fra et par måneder og opp til et år. Ender ofte med å bli overhypet, eller
bare "renne ut i sanden". Langbølgede trender kan vare i åresvis. Et
eksempel er hvite vegger. De har holdt seg i nesten ti år, og er først nå
kommet over bølgetoppen og er på vei nedover. Generelt sett, kan man si at
langebølgetrender varer i ca 10 år og er med på å definere det aktuelle tiåret.
De mest spennende formgiverne er de som frigjør seg fra trendbildet, og følger
sin egen magefølelse og intuisjon. De siste sesongene er det flere som har
poengtert at formgivningen fra et internasjonalt perspektiv er ganske stillestående,
mye på grunn av den økonomiske situasjonen til store deler av Europa. Formen er
altså stillestående og til dels lite kreativ, mens fargebruken er det motsatte.
Det er her nordmennene kommer inn da, for å gi gass og vise noe nytt. Jeg er
skråsikker på at vi kan klare det :)
*Under årets Interiør & boligmesse skal
du etablere og lede det vi kaller for TRENDSONER. Hva er dette? Og hva kan
publikum forvente seg?
Trendsonene skal vi vise
frem tre forskjellige interiør- og fargetrender som er gjeldende for den epoken
vi er inne i, med et spesielt fokus på 2013/2014. Vi begynner nå å nærme oss
midten av 2010-tallet og det er ikke tvil om at dette er en av de mest
interessante tiårene på lenge, mye på grunn av at forholdet vårt til farger er
i ferd med å endre seg. Samtidig som vi viser frem spennende farge- og
mønsterkombinasjoner, vil vi bruke produkter fra utstillerne på messen, og her
er det mange godbiter å velge mellom! Vi gleder oss stort!
Og det gjør hele Bergen Dagny - ønsker deg hjertelig velkommen.
3 kommentarer:
Ser frem til å se hva Dagny skal vise oss i årets Trendsoner. :)
Ha en strålende start på en ny uke!
Gleder meg til å se og forhåpentligvis snake med denne fabelaktig dame :)
Vicky
replica bags supplier click for more a0v89h2r09 replica bags philippines wholesale next x5r66j2r65 replica designer backpacks replica bags paypal accepted o3d64u5e63 replica chanel bags ebay replica gucci bags v6f88t9a28 replica bags near me
Legg inn en kommentar