søndag 27. september 2015

MJØLK POP UP



 
Fotokilde: Kirsten Visdal/Mjølk pop up Bergen (øverst til venstre: Sverre Uhnger / til høyre Runa Klock).

Kirsten Visdal - ansett som en av Norges beste stylister - er svært sentral i forhold til årets messetema: Håndverk. Hun driver til daglig nettstedet Mjølk, og på messen 16.-18. oktober i Grieghallen stiller hun med Mjølk Pop up hvor et knippe designere skal presenteres:  Sverre Uhnger, Runa Klock, Ragnhild Wik/Wik Oslo, Guri Sandvik og Johanna Asshoff fra Sverige.
 

Det var en befrielse å smake pizza første gangen, få tilsendt olabukse i posten fra Oslo og kjøpe Det Nye på Coopen nedi bygda. Fremtiden var urbane strøk. Samtidig har jeg har alltid vært stolt over bakgrunnen min.
-Kirsten Visdal-

Årets tema for messen – Handmade is the new black – berører stylisten særlig. Hun arbeider nemlig gjennom konseptet MJØLK med formidling av kulturarv og tradisjoner. Vi tok en prat med henne og var nysgjerrig på hennes bakgrunn og tanker om fremtiden.

Fortell om bakgrunnen din.
Jeg vokste opp på en fjellgård i Vågå, og ser i voksen alder at oppveksten har preget meg mye: Nærhet til dyr, natur og tradisjoner. Jeg er glad i det naturlig skapte med en modernitet som kontrast. Jeg føler meg like hjemme på en fjelltopp som i en pulserende storby. Hjemme opplevde jeg at hardt arbeid førte til utvikling, vekst og muligheter. Mine foreldre så seg lite tilbake. De var en del av ekspansjonen i jordbruket på sytti tallet. Midt oppi den industrielle utviklingen og velstandsøkningen i Norge mistet vi en del av det gamle bondesamfunnet. Jeg har likevel tatt det med meg i mitt hjerte og mitt virke.

Hva er tendenser i tiden slik du ser det, og hvordan påvirker disse deg?

Det som er den store tendensen i samfunnet, og som gir de siste trendene, er nettopp å hente tilbake det vi har tapt. Vi vil oppleve gleden og tilfredsstillelsen av å være en del av prosessene som fører til kortreist mat, og å bruke tiden til å produsere noe med hendene. Det er en naturlig reaksjon når vi kommer for langt vekk fra naturen og kontakt med oss selv. Fremtidens produkter vil ha en historie å fortelle: En egenart eller identitet.

For meg er det noe kjent og kjært og naturlig over de åndsverdiene som vi er midt oppi. Far var treskjærer, og mor og bestemor utførte alt av håndarbeid som hadde en nytteverdi. Det var stor grad av naturalhusholdning på gården.  Hele dyret ble nyttet når det var slakting og vi hadde eget eldhus hvor all brødmaten ble laget. Jeg spikket fra jeg var bitteliten og opplevde at ting ble reparert og restaurert og ikke kastet. På søndagene dro vi ut i naturen og kokte kaffe over bål. Det enkle var ofte det beste. Det var likevel en befrielse å smake pizza første gangen, få tilsendt olabukse i posten fra Oslo og kjøpe Det Nye på Coopen nedi bygda. Fremtiden var urbane strøk. Samtidig har jeg har alltid vært stolt over bakgrunnen min.

Hva tenker du om nåtiden og fremover?

Jeg ønsker å være med på å formidle og videreutvikle de tradisjonene og den kulturarven som jeg har vokst opp med. Dersom den skal være levedyktig så må vi tørre å utfordre både formspråk, materialbruk og teknikker. Jeg har stor tro på å samarbeide på tvers av fagfelt for å fremskaffe nye salgbare produkter og å engasjere nye generasjoner. Jeg har også stor tro på å formidle kunnskap. Det fører til større forståelse, demokrati og tverrkulturelle samarbeid. Flere og flere ønsker å yte i ett fellesskap. Vi vil se mer av sosialt entreprenørskap fremover. Det blir en ny måte å utvikle og selge varer på.

Jeg vokste opp med diskusjoner rundt middagsbordet, og har alltid likt debatter og meningsutvekslinger. Jeg har også tro på at gjennom kommersielle arenaer så treffer vi den menige forbruker og volum markedet. På den måten kan vi få til en dialog og påvirke samfunnet i riktig retning. Vi ønsker å tegne morgendagens møbelklassikere, vi ønsker å brande egne norske merkevarer og vi ønsker  at håndverk skal gi liv til småskalabedrifter. Nå gjenstår det å se om norsk design, håndverk og mote kan bli en betydelig eksportvare, og gi arbeidsplasser og nye næringer å leve av i Norge. Jeg er i god tro og jeg skal bidra så godt jeg kan.
Messen gleder seg over Kirstens tanker og ser frem til å huse Mjølk Pop up ! Hjertelig velkommen!

Ingen kommentarer: